Assalamualikum

Assalamualaikum ... Terima kasih kerana menghampiri

Apa yang tertera, sekadar gelonjak rasa, sesaujana pancaindera,
dari teman di sepanjang perjalanan ... dari bahasa alam yang pendiam
... helaian risalah fitrah kemanusiaan ... dan peta keislaman
Dijadikan bekalan, pedoman dan peringatan kerangka diri.

Semoga mampu diperpanjangkan ke segenap dimensi makhluk, ruang dan masa.
Amin Insyaallah.


Sihat

Tips Pemakanan & Ramuan

SIHAT : Jering - Kanser (Ubat Kanser yang Beribu Kali Lebih Kuat dari Kemoterapi.)
Ternyata JERING merupakan buah ajaib untuk membunuh sel KANSER & beribu kali lebih kuat dari Kemoterapi. Spt diketahui, pohon jering dikenali sbg varietas jering. Kita boleh menfaatkan buah Jering dgn cara memakannya langsung sebagai ulam, dibuat jus, minuman sorbets, kueh, emping jering dll. Hal ini menghasilkan banyak kebaikan, tetapi yang paling menarik adalah kesan yang dihasilkan pada kanser dan tumor. Buah ini adalah ubat yang terbukti melawan SEMUA JENIS KANSER. Jering dianggap juga sebagai spektrum anti dadah terhadap infeksi bakteria dan kuman, terbukti dari baunya yg adikuat. Efektif terhadap parasit dalaman dan cacing, dpt mengatur tekanan darah yang terlalu tinggi & berguna sebagai anti stress, memerangi stres dan perasaan gugup. Sumber informasi menarik ini berasal dari salah satu produkdsi ubat terbesar dî dunia yg mengatakan bahawa setelah lebih dari 20 ujian laboratorium yang dilakukan sejak tahun 1970, terungkap bahwa Jering boleh MENGHANCURKAN SEL² GANAS dî 12 jenis kanser, termasuk usus, payudara, prostat, paru² dan pankreas. Kekuatan buah ini menunjukkan 10,000 kali lebih baik dari produk adriamycin, obat kemoterapi, biasanya digunakan dî dunia, memperlambat pertumbuhan sel kanser. Dan bahkan yg lebih memeranjatkan jenis terapi dengan ekstrak Jering hanya menghancurkan sel² kanser ganas & tidak mempengaruhi sel² sihat.

Sumber
Institute of Health Sciences, 
819 Sweden Riset Biosains. L.L.C. Cause Street.


SIHAT : Jus Pegaga - Gout & Jantung
Blend juz pegaga n anggu atau semagka minum hari2 boleh clearkan gout, HPT, DM n jantung.....dia dah umur 56th tp nmpak muda kan

SIHAT : Habbatus Sauda (Jintan Hitam) - Kanser
BIG PHARMA milik Yahudi akan jatuh bankrap jika semua pesakit kanser amalkan Habbatus Sauda. Jintan Hitam atau Habbatus Sauda telah digunakan sejak zaman dahulu untuk meningkatkan tahap kesihatan manusia. Jintan Hitam ditemui dalam setiap mumia Firaun yang ditemui membuktikan penggunaannya sejak ribuan tahun yang lepas. Walaupun beribu-ribu kajian telah dibuat membuktikan keberkesanan Jintan Hitam dalam melawan pelbagai penyakit, namun KEAJAIBAN Jintan Hitam dalam merawat KANSER tidak dapat ditandingi oleh mana-mana ubat KEMOTERAPI yang paling mahal di dunia pun.
  1. Jintan Hitam merangsang proses APOPTOSIS - proses dimana sel-sel badan (terutama sel kanser) dibuang secara sistematik (kajian oleh penyelidik China)
  2. THYMOQUINONE dalam Jintan Hitam merencat proses penggandaan sel-sel kanser (kajian oleh penyelidik Mesir)
  3. Jintan Hitam mengurangkan secara drastik jangka hayat sel-sel kanser paru-paru (kajian oleh penyelidik Arab Saudi)
  4. Jintan Hitam merosakkan pembesaran sel kanser otak tanpa menjejaskan sel-sel otak yang berdekatan (kajian oleh penyelidik Ohio State University)
  5. Pengambilan Jintan Hitam untuk jangka masa panjang meningkatkan jangka hayat pesakit kanser payu dara (kajian oleh penyelidik Malaysia).
  6. THYMOQUINONE dalam Jintan Hitam menyebabkan fungsi mitochondria sel-sel leukemia terganggu menyebabkan kematian sel tersebut (kajian oleh penyelidik Malaysia)
  7. Penyelidik di University Mississippi membuat kesimpulan Jintan Hitam lebih selamat berbanding dengan kemoterapi untuk pesakit kanser usus besar.
  8. Jintan Hitam membunuh sel-sel kanser usus besar tanpa ada sedikit pun kesan keatas sel-sel normal disekeliling sel kanser tersebut (kajian penyelidik Lebanon)
Lebih 120 kajian klinikal telah dilakukan di seluruh dunia membuktikan kehebatan Jintan Hitam melawan penyakit kanser. Malangnya kita hanya nampak KEMOTERAPI dan RADIOTERAPI sebagai 'hero' untuk melawan kanser yang ternyata bukan hanya membunuh sel-sel kanser tetapi juga ia membunuh sel-sel normal yang membawa kepada puluhan kesan samping.

Walaupun Jintan Hitam mempunyai kajaiban dalam merawat kanser dan puluhan kajian membuktikan keberkesanannya, syarikat farmasi gergasi dunia TIDAK akan sesekali menjadikan ini sebagai rawatan utama kerana ini tidak menguntungkan. Nyawa tidak lagi penting bagi mereka, asalkan manusia sejagat terus menderita dan syarikat-syarikat ini terus menerus meraih untung berbilion. BAYER, sebuah syarikat farmasi kepunyaan Yahudi kedua terbesar dunia meraih jualan sebanyak US 25.4 bilion pada 2015. Jika semua pesakit kanser di dunia amalkan jintan hitam, maka jatuh bankraplah syarikat Yahudi ini kerana tiada jualan ubat kemoterapi.

Jika anda atau ahli keluarga anda pesakit kanser atau bekas pesakit kanser, maka Jintan Hitam MESTI menjadi amalan harian sepanjang hayat. Wassalam

Sumber
Dr Hj Noorul Amin Hj Abdul Rahman
www.drnoorulaminkidney.blogspot.my

SIHAT : Kulit Kayu Manis (Cinnamon)
Kulit Kayu manis yg dijjual ada dua jenis. Cinnamon dan cassia.. Lbh kurang serupa tetapi berbeza dr sudut ketebalan dan gulungan..bergulung elok cam kita gulung ketayap or surat khabar tu cinnamon tetapi klu tebal..gulung dr dua dua sudut tu cassia.. Cassia tidak elok utk kesihatan sbb ada kandungn toksid yg biasa dibuat racun tikus. Kulit kayu manis cassia dan cinnamon...rupa lbh kurang rasa sama cuma cinnamon lbih lembut dn agak brbulu dan cassia keras seprti kayu, bau pun sama.tp ada satu perbezaan iaitu jumlah COUMARIN (bahan kimia semulajadi) dlm kedua2nya.Coumarin pd cinnamon@kayu manis srilanka lebih rendah dn slmt dimakan oleh manusia manakala coumarin dlm cassia@kayu manis indonesia atau borneo sngt tinggi dan beracun...kesan jangka panjang merosakkan hati dan buah pinggang.
Berita buruknya..yg bnyk djual d kedai2 kita adalah cassia..yg kita sangka selama ini adalah cinnamon. Huhu..Cinnamon asli adalah rempah import yg boleh ddapati d kedai2 trtentu sahaja..
So..berhati2..jom brtukar pd Cinnamon...

P/s : patutpun selama ni org berubat dgn kayu manis tidak cepat baik..mcm ubat kencing manis dn lain2..malah lbih teruk..rupanya salah kayu manis kita ni
Lepas tu..bnyk org kita skrg menghidap sakit hati (hipertitis) dn buah pinggang...
Inilah resepi utk Kurus dan Perut Kempis*
Rendam n a.panas buh gula mlake ckit dh suam minum utk hilangkn keletihan bljr dr org indon utk kurus mcmne plak


*BANYAK MINUM AIR KOSONG LEBIH BAHAYA BERBANDING MAKAN DAGING KAMBING..*

Menurut kajian terbaru, byk meminum air kosong blh menyebabkan darah tinggi jika dibandingkan dgn makan daging kambing...

Air kosong/suam yang selama ini dikatakan sebagai minuman sihat, blh dpertikaikn..

Ujikaji tlh dbuat selama 3 màlam trhdp 2 org peserta yg dpilih secara rambang.

Mlm 1:
Peserta A diberi makan sup kambing manakala peserta B dberi 2 botol air mineral 500ml.
* Reaksi keduanya Normal.

Mlm ke2 :
Peserta A dberi kari kambing dn peserta B dberi 3 btl 500ml air mineral.
*Reaksi A Normal manakala B sedikit tidak selesa.

Malam terakhir :
Peserta A dberi kambing bakar dn B, 2 botol air mineral 1 liter.
• Reaksi A masih Normal manakàla B emotional.
Peserta B telah mengamuk dgn membaling botol air mineralnya dan terus merampas baki kambing bakar peserta A sambil berkata '_*Kalau hari2 air kosong, mati la aku!!_*

*Kesimpulan ujikaji:*
Jadi betullah dgn hanya minum air kosong shj, boleh menyebabkn tekanan darah menjadi tinggi .. stress dan tidak dpt dikawal diri jika dibanding dgn orang yg  memakan daging kambing..


⚠ 
Cuba perhatikan lengan orang Yahudi, bersih 
dan cantik je tanpa kesan parut BCG. 💉
Itupun wanita Melayu ramai pakai singlet di shopping complex, bangga tayang lengan yg ada parut BCG. 

Kita ni mereka anggap sebagai ''Goyim'' yg senang  diperbodohkan. 

Mereka jadikan doktor2  sebagai hamba mind control utk mempengaruhi  masyarakat dunia. 🌐

Malah, tak lama lagi akan ada KILANG VAKSIN  di Malaysia seperti yg  diwar2kan di media prima.

Apakah menteri menteri kita tidak tahu akan bahaya  fluorida, vaksin, panadol,  ubat-ubatan Rockefeller etc?
💊
Sudah tentu mereka tahu., Tapi kenapa mereka buat2 tak tahu? 
Kerana mereka sendiri sedar bahawa mereka adalah ''boneka-boneka'' Rockefeller yg pandai berlakon  menentang kuasa barat. 

Ramai ibu bapa yg perasan  perbezaan antara anaknya  yg divaksin 💉dan yg tak  di  vaksin, 
Menurut mereka,  anaknya yg tak di vaksin lebih kuat antibodi nya,  lasak, bijak, hebat mengaji  Quran 📖 dan mendengar kata. 😇

Jarang2 sekali demam atau sakit. 

========

Rockefeller mencipta  penyakit kanser melalui vaksin, ubat-ubatan dan produk2 makanan, 
kemudian dia juga lah yg tubuhkan  Rockefeller Cancer Institute,  🔬
The Rockefeller Foundation  etc. 

Begitu juga halnya dengan virus dan vaksin. 🔬

Vaksin, Fluoride, panadol,  kimoterapi dll adalah ciptaan  Yahudi, mereka mewar2kan kebaikan vaksin sedangkan mereka tidak  mengamalkan nya. 👺💀
Riba adalah ciptaan Yahudi,  tetapi di Israel tiada riba. 

Mereka menyimpan dinar emas. 🔸

Yahudi adalah tauke rokok terbesar di dunia, tapi  mereka tak merokok, 🚫 🚭
malah mereka menjauhkan diri dari perokok. 
Di Israel, jika anda hisap rokok di dalam rumah anda akan terus dihalau keluar. 

Mereka cipta produk  makanan berbahaya seperti Mc D, 🍟🍔 Coke, Maggi dll tapi mereka hanya makan makanan2 sunnah. 

Malah Yahudi mempunyai pasaraya sendiri yg hanya menjual makanan2 organik dan berkhasiat. 🍎🍏🍋🍊🍉🍇🍓🍑🍆🍠🍍🍐🍌🍞🍼🍯��🌳

Di Amerika juga ada pasaraya besar, dan pasaraya itu HANYA untuk orang-orang Yahudi. 
Dan di dalamnya tidak ada  makanan-makanan pelik  yang seperti kita makan sekarang ini. 
 
Mereka terlalu MENJAGA makanan mereka. 
Kita pula makan produk2 mereka yg bertujuan utk meracun kita perlahan-lahan. 💉🎤🎻🎷🎶💊

Bila kita sakit, kita disuruh telan pil dadah dan kimia,  juga bertujuan meracun kita perlahan2. 💊💉

Mari kita amalkan 'vaksin' yg diajar Nabi SAW iaitu : 

Habbatus Sauda, 🌿
Zafaran,  🌻
Madu, 🐝🍯
Kurma, 🌴
buah Tin, 🌰
Kismis 🍇
dan makanan Sunnah yg lain. 
🍍🍃🍋🍀🍊🍓🍏🍆🍐🍉🍞🍼🍑 🐑🌱🌾🍁

Nak ikut Rasulullah atau nak ikut Rockefeller?? 

p/s: Rahsia ni dibongkar oleh Jerry D Gray, bekas tentera US yg telah memeluk Islam dan kini menjadi ustaz yg aktf berdakwah di seluruh indonesia. 🌏
Tentera US tahu semua rahsia2 Freemason. 
( /Sistem Dajjal ) 

Copy & Paste from other  group.



SIHAT : Jus Kacang Panjang - Diabetes
Penemuan resepi baru dari negara China: bagi yg berpenyakit diabetes tak usah susah berubat ke doktor lagi. Cukup dgn memblender 12 batang kacang panjang di campur 1 buah tomato merah. Minum 2x sehari. Silakan cek kadar gulanya esok hari,  dijamin langsung turun kadar gulanya. Sudah banyak yg membuktikan, mujarab tanpa pantang makan lagi.


SIHAT : Daun Bidara

Daun bidara ada dinyatakan oleh Nabi s.a.w di dalam yang mana daud bidara ini mempunyai KHASIAT yang menaikkan aura kesegaran serta haruman tubuh badan melalui kaedah mandian. Berikut merupakan beberapa hadis menyebut tentang pengunaan daun bidara di dalam mandian:-

•••••••••••••••••••
*YANG PERTAMA*: 
•••••••••••••••••••
Ketika orang KAFIR MASUK ISLAM. Terdapat dalam hadits dari Qois bin ‘Ashim radhiyallahu ‘anhu,

أَنَّهُ أَسْلَمَ فَأَمَرَهُ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنْ يَغْتَسِلَ بِمَاءٍ وَسِدْرٍ

“Beliau masuk Islam, lantas Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam memerintahkannya untuk mandi dengan air dan daun sidr (daun bidara).” (HR. An Nasai no. 188, At Tirmidzi no. 605, Ahmad 5/61. Syaikh Al Albani mengatakan bahwa hadits ini shahih

•••••••••••••••••
*YANG KEDUA* : 
•••••••••••••••••
MEMANDIKAN SI MAYAT bagi tujuan mengharumkan jenazah:-
Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam pernah memerintahkan kpd Ummu ‘Athiyah dan kepada para wanita yang melayat untuk memandikan anaknya,

اغْسِلْنَهَا ثَلاَثًا أَوْ خَمْسًا أَوْ أَكْثَرَ مَنْ ذَلِكَ إِنْ رَأَيْتُنَّ ذَلِكَ بِمَاءٍ وَسِدْرٍ

“Mandikanlah dengan mengguyurkan air yang dicampur dengan daun bidara tiga kali, lima kali atau lebih dari itu jika kalian anggap perlu dan jadikanlah yang terakhirnya dengan kafur barus (wewangian).” (HR. Bukhari no. 1253 dan Muslim no. 939).

••••••••••••••••••
*YANG KETIGA* : 
••••••••••••••••••
Mandi Wanita HAIDH
“Dari Aisyah radhiallahu 'anha bahwa “Asma' bertanya kepada Nabi shallallahu 'alaihi wa sallam tentang mandi wanita haidh. Maka beliau bersabda, "Salah seorang dari kalian hendaklah mengambil air dan daun bidara, lalu engkau bersuci, lalu membaguskan bersucinya...."(HR. Bukhari no. 314 dan Muslim no. 332)

•••••••••••••••••••
*YANG KE EMPAT*: 
•••••••••••••••••••
Digunakan untuk mandian bagi MENGUSIR JIN yang masuk ke dalam tubuh akibat disihir.
Ibnu Katsir saat menafsirkan surah al-Baqarah, ayat 102 yang bercerita mengenai fitnah syaitan kepada Nabi Sulaiman. Di dalam penceritaan yg panjang itu Syeikh Al Qurtubi menceritakan daripada seorang ulamak yg bernama Wahab bin Munabid iaitu cara untuk mengubati Sihir : “ Di ambil 7 helai daun bidara ditumbuk halus lantas digabungkan air serta dibacakan Ayat Kursi serta di beri minum pada orang yang terserang sihir tiga kali teguk serta baki airnya diguna untuk mandi, Insya Allah bakal hilang sihirnya”. “Dan diprioritaskan membaca Qul A’uzubil Falak, Qul A’uzubirabinnas juga ditambah Ayat Kursi kerana ayat-ayat itu bisa mengusir Syaitan. ”

 (Tafsir Ibn Katsir Jilid Satu Terjemahan Singkat Halaman 171)
 (Tafsirul QuranilAzim Juz : 1 halaman 372


SIHAT : Cure Diabetes.
A woman (65) was diabetic for the last 20+ years and was taking insulin twice a day. She used the enclosed homemade medicine for a fortnight and now she is absolutely free of diabetes and taking all her food as normal including sweets. The doctors have advised her to stop insulin and any other blood sugar controlling drugs. I request you all please circulate the email below to as many people as you can and let them take maximum benefit from it.

AS RECEIVED : DR. TONY ALMEIDA
( Bombay Kidney Speciality expert )
made the extensive experiments with perseverance and patience and discovered a successful treatment for diabetes. Now a days a lot of people, old men & women in particular suffer a lot due to Diabetes.

Ingredients:
1 - Wheat 100 gm
2 - Barley 100 gm
3 - Black Seeds (kalunji) 100 gm

Method of Preparation :
  • Put all the above ingredients in 5 cups of water.
  • Boil it for 10 minutes and put off the fire.
  • Allow it to cool down by itself.
  • When it has become cold, filter out the seeds and preserve water in a glass jug or bottle.

How to use it?
  • Take one small cup of this water every day early morning when your stomach is empty.
  • Continue this for 7 days.
  • Next week repeat the same but on alternate days. With these 2 weeks of treatment you will wonder to see that you have become normal and can eat normal food without problem.

Note:
A request is to spread this to as many as possible so that others can also take benefit out of it.
SINCE THESE ARE ALL NATURAL INGREDIENTS, TAKING THEM IS NOT HARMFUL.
SO THOSE WHO ARE SCEPTICAL ABOUT THIS TREATMENT MAY STILL TRY IT WITHOUT ANY HARM.


Tips Senaman

SIHAT : Elak Strok ( Hanya dengan wudhu)

STROKE hampir pasti tiada ubatnya..Seseorang yg  hebat dan dihormati, bila stroke hilanglah wibawanya, lebih malang istri, anak2 pun tak sanggup menjaganya.

KISAH BENAR
Seorang jutawan SAUDI-keturunan Yaman terkena stroke, dimana Doktor Saudi pun angkat tangan. Akhirnya beliau pergi berubat di Switzerland. Setelah diperiksa, doktor berkata sambil tertawa kecil: "Anda kan orang Arab tentu beragama Islam, ubatnya ada didalam Kitab Suci  Anda." Terkejut pak arab tu diam, malu dan tercengang! Katanya lagi......

 "HIRUPLAH AIR DIHIDUNG SETIAP BERWUDHU' SAMPAI TERASA DI UBUN-UBUN"

Masyaa Allah !!! Sunnat  Wudhu' rupanyaaaaa...  

Pak Arab tu pon amallah. Di pendekkan cerita, tanpa ubat dgn izinNya beliau sembuh seperti seblumnya. 
Kemudian disebarkanlah kejadian yg telah dialaminya.  Dia berkata: "Jangan lupa hirup air dgn hidung 3x ketika berwudhu'. Dimana masih ramai memperlecehkan sunnah Rosulullah saw yg *hebat penuh rahsia* ini cuma manusia tidak tahu atau tahu tp buat tak tahu...

Sebarkan... semoga anda beroleh pahala amal ibadah In Shaa Allah. (Tambahan.. masukkan air ke hidung juga boleh mencegah resdung).

Sumber
Ustaz Dato' Dr Hj Mohd Fadzillah Kamsah


SIHAT : Mengapa Lubang Hidung Ada 2

Kita memiliki hidung berlubang di sebelah kiri dan kanan. Apakah fungsinya sama? Sebenarnya fungsinya TIDAK sama dan dapat kita rasakan bezanya. Sebelah kanan mewakili matahari (mengeluarkan panas) dan yang kiri mewakili bulan (mengeluarkan sejuk).

  • Jika SAKIT KEPALA, cubalah MENUTUP Lubang hidung sebelah KANAN, bernafaslah melalui hidung sebelah kiri dan lakukan kira-kira 5 minit, sakit kepala akan sembuh.
  • Jika merasa LELAH/PENAT, lakukan sebaliknya. Tutup lubang hidung sebelah KIRI dan bernafaslah melalui hidung sebelah kanan.Tak lama kemudian, Anda akan merasakan segar kembali.

Perempuan bernafas lebih dengan hidung sebelah kiri, sehingga hatinya MUDAH sekali sejuk.
Laki-laki bernafas lebih dengan hidung sebelah kanan, sehingga CEPAT sekali marah.

Apakah Anda memperhatikan pada saat bangun, lubang hidung mana yang bernafas lebih cepat? Sebelah kiri atau kanan? Jika lubang hidung kiri bernafas lebih cepat, Anda akan merasa sangat lelah. Tutuplah lubang hidung sebelah kiri dan gunakan lubang hidung sebelah kanan untuk bernafas, Anda akan merasa segar kembali dengan cepat. Cara tersebut boleh diajarkan kepada anak-anak, tetapi kesannya akan lebih baik diterapkan kepada orang dewasa.

Pada suatu malam, saya duduk menutup lubang hidung sebelah kanan dan bernafas dengan lubang hidung sebelah kiri. Dalam kurang dari satu minggu, sakit kepala saya sembuh. Saya terus melakukannya selama 1 bulan, sejak malam itu sampai sekarang, sakit kepala saya tidak kembali lagi.

Luar biasa, sungguh sempurnanya pengaturan ciptaan Allâh.

Inshaa ALLAH.....

Sumber: 
Ustaz Ahmad Nasir 
https://goo.gl/JOot0O



*AWAS, TOLONGLAH BUANG KALAU AIR MINERAL TERTINGGAL DALAM KERETA! TAK PAYAH NAK JIMAT SANGAT...*

*RABU*
*15 Februari 2017*

*Ada lagi ke yang jenis minum air botol yang tertinggal dalam kereta? Rasanya ramai yang biasa minum air mineral atau air minuman dalam botol yang ada dalam kereta dan terdedah kepada haba panas dan sinaran matahari melampau.*

*Tahukah anda, air botol yang terdedah sinaran matahari dan panas melampau akan mendorong kepada barah?*

*Bahaya air botol terdedah kepada sinaran matahari dan panas melampau – Ketua Sub-Kluster Sains Kesihatan Majlis Profesor Negara, Prof Datuk Dr Jamaludin Mohamed berkata dalam laporan Sinar Harian, secara logiknya, air yang terdedah kepada panas akan menghasilkan bahan-bahan toksik yang mendorong kepada pertumbuhan sel-sel tidak normal iaitu barah.*

*Air dalam botol plastik di dalam kereta anda, sangatlah merbahaya! Artis antarabangsa, Sheryl Crow juga menghidap barah disebabkan kesan daripada meminum air botol yang terdedah panas. Perkara ini telah diidentifikasikan sebagai penyebab paling utama pada kanser payudara, terutamanya di Australia.*

*Menurut doktor, wanita tidak boleh meminum minuman yang sudah lama berada di dalam kereta. Hawa panas yang memanaskan bahan plastik dalam botol memiliki bahan kimia tertentu yang boleh menyebabkan kanser payudara.*

*Jadi sila berhati-hati dan jangan minum air dalam botol plastik yang sudah ditinggalkan di dalam kereta, dan share perkara ini untuk pengetahuan rakan-rakan anda.*

*Hawa panas dapat menyebabkan toksin atau racun dari plastik menjadi bocor dan bercampur dengan air dan mereka telah menemukan racun ini pada jaringan payudara. Sebaik mungkin gunakan gelas stainless steel atau botol kaca. Moga kaum Hawa dan lelaki yang mempunyai isteri atau teman wanita atau anak perempuan mengetahui info ini.*

*Seperti yang kita sedia maklum, di dalam Islam ada menyatakan air terbahagi kepada beberapa bahagian dan salah satunya ialah air musyammas iaitu air yang terdedah kepada matahari sememangnya tidak elok di minum kerana kebarangkalian boleh bertukar kepada racun.*

*Sharing is caring...*


SIHAT : Elak Pengsan Dalam Bilik Mandi

kita selalu dengar orang jatuh dibilik mandi dan kena stroke dan sebagainya. Kenapa kita jarang dengar jatuh ditempat tempat lain? Semasa saya hadir kursus gaya hidup sehat , seorang penceramah professor uitm yang juga terlibat dengan majlis sukan negara menasihatkan supaya semasa mandi jangan basahkan kepala dulu, basahkan bahagian badan. Ini kerana apabila kepala basah dan sejuk, darah semua akan mengalir ke kepala untuk memanaskan kepala , logik 'warm blooded human' dan jika ada saluran darah sempit, mungkin boleh menyebabkan saluran darah pecah. Ini kerapkali berlaku di bilik mandi. Sila sebarkan agar lebih ramai sedar dan mungkin dapat membantu mengelakkan kejadian ini.

  1. Bermula dari segayung siramkan di telapak kaki.
  2. Segayung di betis.
  3. Segayung di paha.
  4. Segayung di perut.
  5. Segayung di bahu.
  6. Berhentilah sejenak 5-10 saat.
Kita akan merasakan seperti wap/angin yang keluar dari ubun-ubun bahkan meremang, setelah itu
lanjutkan dengan mandi seperti biasa. Hikmahnya: Seperti pada gelas yang diisi air panas kemudian kita isi dengan air sejuk. Apa yang terjadi? Gelas akan retak. Jika tubuh kita .... apa yang retak?
Suhu tubuh kita cenderung panas dan air itu sejuk, maka yang terjadi jika kita mandi langsung menyiram pada badan atau kepala, angin yang harusnya keluar jadi terperangkap atau boleh membawa maut kerana pecahnya pembuluh darah. Maka sebab itu kita sering menjumpai orang jatuh di bilik mandi tiba-tiba kena 'stroke'. Boleh jadi kita sering masuk angin kerana cara mandi kita yang salah. Boleh jadi kita sering migrain kerana cara mandi yang salah. Cara mandi ini baik bagi semua peringkat umur terutama yang mempunyai sakit diabetes, darah tinggi, kolesterol dan migrain/sakit kepala sebelah.

Sumber
Syukri Yahya:
Dr Amin:

SIHAT : Tabiat Minum Air Selepas Bangun Tidur

Minum air selepas bangun tidur ketika perut kosong adalah DILARANG SAMA SEKALI

Jika anda melawat pusat dialisis atau pesakit yang menjalani rawatan dialisis, anda akan dapati 90% daripada mereka mempunyai tabiat minum air selepas bangun tidur sebanyak 2 - 4 gelas setiap hari. Anda pasti TERKEJUT !!! apabila mengetahui kebenaran bahawa minum air ketika perut kosong adalah salah satu punca kerosakan buah pinggang..!!

Apabila kita bangun tidur suhu badan kita masih panas & memerlukan tempoh tertentu utk ia kembali normal. Pada ketika itu jika kita minum air, buah pinggang akan mengalami kejutan sama seperti kita mencurahkan air ke dalam kuali yg panas..!!

Nabi kita Hadrat Muhammad SAW TIDAK PERNAH minum air ketika perut kosong, sebaliknya baginda campurkan air dgn madu.

PERSOALANNYA SEKARANG....kenapa ramai doktor memberitahu kita kebaikan minum air selepas bangun tidur. Sebenarnya doktor memberitahu kpd pesakit apa yg mereka pelajari dari guru-guru mereka yg terdiri dari Yahudi & Nasrani yg tidak mahu ummat islam sihat serta manusia sejagat sihat.

Kebanyakkan dari kita akan berasa terlalu dahaga selepas bangun tidur. Penyelesaiannya ada 2 cara :-    


  1. Elakkan makan selepas isyak & selesaikan makan malam sebelum maghrib. Ini dapat mengelakkan dahaga selepas bangun tidur. 
  2. Jika masih terasa dahaga, minum 1 gelas air + 1 sudu besar madu. Kemudian tunggu 2 jam baru boleh sarapan.

Sumber                                                                                    
Dr Hj Noorul Amin Hj Abdul Rahman
MD (UKM)
Pengarah
Kumpulan Pusat Dialysis Ibnu Sina